Definitia si rolul ambreiajului

Ambreiajul este un subansamblu al sistemului de transmisie care are ca rol principal transmiterea momentului si puterii motorului la cutia de viteze implicit rotilor autovehiculului. Astfel este permisa stationarea autovehiculului cu motorul pornit, decuplarea motorului de cutia de viteze, lucru necesar pentru realizarea schimbarii treptelor de viteza precum si cuplarea treptata in timpul demararii.

Componente

Ambreiajul are in componenta sa sase componente:

  • Pedala de ambreiaj: are ca rol transmiterea fortei necesare pentru debraierea completa a ambreiajului. Apasata la maxim, ambreiajul trebuie sa fie debraiat deci fluxul de putere de la motor la cutia de viteze este intrerupt iar cand aceasta nu este actionata deloc legatura dintre motor si cutia de viteze este realizata.
  • Circuit Hidraulic: format din doua componente (O pompa conectata la pedala de ambreiaj si un cilindru receptor) Forta exercitata asupra pedalei de ambreiaj este transmisa cu ajutorul pompei prin intermediul unui lichid hidraulic (lichid de frana,, folosete acelasi lichid) la cilidrul receptor care va impinge un piston aflat in componenta acestuia.
  • Rulmentul de presiune: Este piesa din componenta ambreiajului care realizeaza intreruperea fluxului de putere transmis de la motor la cutia de viteze.
  • Placa de presiune: Este un subansamblu parte a ambreiajul care are rolul de a aplica presiune pe discul de ambreiaj realizand astfel cuplajul dintre cutia de viteze si motor.

 

 

Ambreiaje ZF Sachs, monodisc, cu frecare uscată:

  1. carcasa ambreiajului;
  2. placa de presiune;
  3. ştift de fixare;
  4. rulment de presiune;
  5. arc diafragmă (pârghia interioară);
  6. arc diafragmă (pârghia exterioară);
  7. arc lamelar.

 

 

 

  • Discul de ambreaiaj: Constituie un subansamblu al ambreiajului confectionat in general din materiale organice (asemanator placutelor de frana) cu rezistenta sporita la frictiune. Datorita propietatilor sale acesta actioneaza ca un element intermediar intre volant si placa de presiune asigurand o cuplare gradata a acestora.

 

 

  1. 1. garnitură de fricţiune;
  2. 2. disc metalic;
  3. 3. arcuri elicoidale;
  4. 4. butuc canelat.

 

 

 

 

 

  • Volantul: Un subansamblu montat direct pe arborele cotit al motorului cu rol principal de a asigura o suprafata pe care discul de ambreiaj sa adere si de a atenua vibratiile si socurile motorului toate acestea in timp ce transmite fluxul de putere discului de frictiune.

 

 

Defectiuni comune ale ansamblului ambreiaj

  • La ridicarea piciorului de pe ambreiaj, cuplarea cutiei de viteze cu motorul are loc intr-un punct aflat foarte sus de-a lungul cursei acestuia. Problema cauzata in cele mai multe din cazuri datorita uzurii excesive a discului de ambreiaj. Se recomanda inlocuirea acestuia si planarea volantei precum si a placii de presiune
  • La accelerarea in treptele superioare de viteza ( treapta 4,5,6) sau la urcarea unei pante abrupte turatia motorului creste iar viteza de deplasare ramane constanta. Cauza principala este uzura excesiva a discului de ambreiaj si datorita subtierii peste limita minima a acestuia forta de frecare dintre disc si volant este scazuta fapt ce duce la alunecarea discului. Se recomanda inlocuirea acestuia si planarea volantei si placii de presiune
  • Zgomot continuu la calcarea pedalei de ambreiaj. Principalul vinovat in acest caz este rulmentul de presiune care datorita uzurii excesive a stratului de rulare din interiorul rulmentului duce la frecari sporite implicit zgomote.Se recomanda inlocuirea acestuia.
  • Vibratii cu frecventa regulata in interiorul masinii. Este recomandata diagnosticarea problemei de un specialist insa de cele mai multe ori, aceasta problema este cauzata de uzura volantului. Mecanismele componente din interiorul acestuia datorita uzurii au jocuri excesive lucru ce duce la incapacitatea volantului de a absoarbe vibratiile motorului care se astfel se transfera in tot autovehiculul. Se recomanda inlocuirea volantului.
  • Zgomote metalice la stationarea autovehiculului cu motorul pornit(asa numitul Clantanit). Acest simptom necesita de asemenea consultul unui specialist inaintea inlocuirii insa de cele mai multe ori in acest caz volantul este uzat lucru ce duce la contacte intre piesele componente si creearea de zgomote. Este recomandata inlocuirea volantului.
  • Incapacitatea de a cupla oricare dintre treptele de viteza cu motorul pornit. In acest caz, cilindrul receptor si-a pierdut etanseitatea si necesita inlocuire.

 

Logo DC AUTOROM Brasov 300px