Calculul punctajului final obtinut  in urma examinarii practice se realizeaza prin inmultirea punctelor de penalizare, specifice fiecarei reguli incalcate, cu numarul de greseli consemnate de catre examinator.

Ulterior va este prezentata anexa pentru proba practica de examinare pentru obtinerea permisului de conducere Categoriile B, B1 si BE

Pe parcursul derularii probei practice este urmarit si evaluat modul de comportare al candidatului, de catre examinator, in prezenta martorului.

In functie de categoria examinata, se urmareste o serie de aptitudini. Pentru categoria B1, B se va urmari:

a) pregatirea si controlul autovehiculului din punctul de vedere al sigurantei circulatiei; candidatii trebuie sa faca dovada capacitatii de a se pregati sa conduca in siguranta, prin respectarea urmatoarelor cerinte:

  •  sa controleze vizual starea anvelopelor, blocurilor de lumini/semnalizare fata/spate, precum si existenta trusei medicale, triunghiurilor reflectorizante si stingatorului de incendiu;
  • sa verifice, prin intermediul aparaturii de bord sau al comenzilor autovehiculului, functionalitatea directiei, franei, instalatiei de ungere/racire, spalatorului de parbriz, luminilor, semnalizarii si avertizorului sonor;
  • sa regleze scaunul si tetierele, daca este nevoie, pentru a obtine o pozitie corecta;
  • sa regleze oglinzile retrovizoare și centurile de siguranța, daca este cazul;
  • sa se asigure ca usile sunt inchise si sa elibereze frana de ajutor;

b) manevre speciale care trebuie testate in legatura cu siguranta circulatiei, pentru categoria B1 si B; se asigura testarea modului de executare a cel puțin doua manevre, dintre care o manevra de mers inapoi, dintre urmatoarele:

  • sa efectueze o manevra de mers inapoi mentinand o traiectorie rectilinie sau sa efectueze o manevra de mers inapoi cu un viraj la dreapta ori la stanga (in locuri amenajate sau unde există posibilitatea);
  • sa faca o manevra de intoarcere;
  • sa parcheze autovehiculul si sa se repuna in miscare dintr-un loc de stationare paralel, oblic sau perpendicular, mergand pe directia inainte ori inapoi, pe teren neted, in panta sau in rampa;
  •  sa franeze pentru a opri cu precizie; executarea unei opriri de urgenta este facultativa;

c) comportamentul in trafic; candidatii trebuie sa efectueze in mod obligatoriu toate manevrele in situatii normale de trafic, in conditii de siguranta completa si cu precautiile necesare, astfel:

  •  sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasă de pe un drum lateral;
  •  sa folosească drumuri drepte, sa intalneasca autovehicule, inclusiv in pasaje inguste;
  •  sa abordeze curbe;
  •  sa circule pe drumuri in rampa/panta;
  •  sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
  •  sa schimbe directia: sa vireze la dreapta sau la stanga, sa schimbe banda de circulatie;
  •  sa intre/sa iasa de pe o autostrada sau un drum similar, daca este cazul; sa treaca de pe banda de accelerare/iesire pe banda de decelerare;
  •  sa depaseasca alte autovehicule, obstacole, autovehicule stationate; sa fie depasiti de alte autovehicule, daca este cazul;
  •  sa respecte regulile instituite in zona amenajărilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel cu calea ferata, statii de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, precum si circulatia in tuneluri;
  •  sa circule astfel îincat sa asigure siguranta deplasarii si reducerea consumului de combustibil si a emisiilor poluante prin manevre de accelerare/decelerare, precum si prin selectarea manuala a vitezelor, dupa caz;
  •  sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborarea din autovehicule;
  •  sa fie precauti si sa adopte masurile de siguranta la intalnirea in trafic a conducatorilor de biciclete, mopede si motociclete.

Conform Ordinului OUG 268/2010 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere

Preluare: la data 25.02.2021

Sursa: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/124490