· Istoria Anvelopelor

Inca din vremuri indepartate omenirea a incercat sa isi usureze viata inventand diverse dispozitive, instrumente si masinarii. Una din inventiile revolutionare create de om o constituie roata. Aceasta a facilitat deplasarea diverselor obiecte grele care prin metoda clasica de saniere nu ar fi fost posibila.

Apoi, odata cu aparitia automobilului, roata a fortat o evolutie proprie continua dezvoltandu-se de la o roata completa din lemn la o roata cu spite care permitea viteze de rulare crescute fiind mult mai usoara.

Insa, din considerente de confort si siguranta pe diferite suprafete roata din lemn a fost fortata la o alta accelerare a dezvoltarii. Astfel, odata cu descoperirea arborelului de cauciuc si al procesului de vulcanizare, folosirea cauciucului natural pe post de material absorbant al socurilor a satisfacut nevoie de confort si aderenta de care autovehiculele duceau lipsa.

· Rolul Pneului

In era in care traim anvelopa are trei roluri importante:

  1. mentinerea aderentei autovehiculului pe care il conduceti fiind singurul ”intermediar” intre autovehicul si calea de rulare;
  2. absorbirea socurilor create de neuniformitatile de pe calea de rulare(denivelari, gropi);
  3. asigurarea unui nivel de zgomot redus datorat frecarilor dintre pneu si suprafata de rulare.

· Constructia pneului

De la descoperirea arborelui de cauciuc si implicit a cauciucului natural, acesta a beneficiat de o imbunatatire continua trecand prin diverse stadii ca anvelopa cu camera de aer invelita in mai multe straturi de piele pana la anvelope folosite in viata de zi cu zi.

La prima vedere, o anvelopa pare a fi construita dintr-un singur material insa structura acesteia este mult mai complexa fiind formata din diverse feluri de materiale ca: materiale avand la baza cauciuc, materiale metalice si diverse materiale textile.

· Informatii generale

Chiar daca majoritate conducatorilor de autovehicule au cunostinte generale despre aproape fiecare componenta al unui autovehicul, o mare parte dintre ei nu au nici cea mai vaga idee despre semnificatia codurilor imprimate in peretele lateral al anvelopelor care ”incalta” autovehiculul pt care il conduc.

Iata cele mai importante informatii pe care orice anvelopa le ofera:

  1. Dimensiunile anvelopei si informatii referitoare la incarcare si viteza maxima capabila:
  • A. Latimea anvelopei in mm (in ex. 205mm)
  • B. Inaltimea peretelui lateral in mm(in ex. 55% din latimea anvelopei)
  • C. Anvelopa radiala pt janta cu diametru de 16 inch(in ex. 16 inch=406.4 mm)
  • D. Indice de incarcare si viteza maxima

Sursa: www.Dunlop.eu

Sursa: www.conti-online.com

2. Una dintre cele mai pretioase informatii furnizate de fiecare anvelopa este saptamana si anul fabricatiei deoarece, cauciucul ca orice alt produs imbatraneste, iar o data cu trecerea timpului prorietatile acestuia dispar ducand la ”expirarea” anvelopei.Orice anvelopa considerata ”expirata” faca ca spatiul de franaresa creasca, stabilitatea pe curbe a autovehiculului sa scada, aderenta pe zapada si gheata sa scada considerabil iar zgomotul in interiorul autovehiculului sa devina deranjant, toate acestea crescand riscul unui accident rutier si punand in pericol viata dumneavoastra si a familiei

Din aceaste considerente marii producatori de anvelope recomanda sa nu cumparati anvelope mai vechi de 5 ani in cazul anvelopelor de vara si 3 ani in cazul celor de iarna.

Tot ce trebuie sa faceti pt a va asigura ca anvelopa ce urmeaza sa o cumparati este sa cautati pe lateralul ei  insemnul DOT iar in imediata apropiere a acestuia producatorii de pneuri  inscriu 4 cifre:primele doua reprezentand saptamana fabricatiei iar ultimele doua anul fabricatiei (exemplu, in cazul de mai jos, anvelopa a fost fabrica in saptamana trei zeci si patru a anului 2003 iar daca ar fi fost scrise cifrele 2314 anvelopa era fabricata in saptamana 23 a anului 2014).

· Intretinere , geometria rotilor,  presiune pneuri, pastrare, indicator uzura.

Un alt subiect pe care majoritatea persoanelor nu il cunosc il constituie mentinerea pneurilor in cea mai buna forma posibila iar acest lucru se poate realiza prin cateva operatiuni simple:

  1. Verificarea presiunii in pneuri este un aspect de multe ori neglijat iar o presiune necorespunzatoare in pneuri poate duce la uzura accelerata a acestora, la un comportament instabil al autovehiculului precum si cresterea consumului de carburant si a distantei de franare. Din aceste considerente producatorii de anvelope recomanda verificarea si ajustarea presiunii din pneuri lunar sau macar inaintea plecarii intr-o calatorie mai lunga.
  2. De asemenea, o geometrie gresita a rotilor(dereglata la schimbarea diferitelor piese sau defectiuni la mecanismul de directie) poate duce la o uzura neuniforma a pneului si deteriorarea lui de pana la 4 ori mai repede.
  3. Un alt aspect care va poate ajuta sa pastrati anvelopele dumneavoastra pt. mai multi kilometri este evitarea incarcarii autovehiculului peste limita admisa de pneuri.
  4. Ultimul lucru care necesita atentie (dar care este foarte important) este modul cum pastrati cauciucurile pt urmatorul sezon(cauciucurile de iarna de-a lungul verii si invers). Pentru o conservare a pneurilor intr-o stare cat mai buna pt cat mai mult timp este recomandat ca pe timpul depozitarii anvelopele sa fie pastrate in saci de plastic bine inchisi intr-un loc ferit de soare si racoros.

Indicatorul de uzura maxima

Un al factor important in siguranta dumneavoastra pe drumurile publice o constituie inaltimea profilului anvelopelor care le folositi. O anvelopa cu profil redus va expune la diverse pericole ca: acvaplanarea, comportament subvirator/supravirator al autovehiculului, cresterea spatiuluide franare cu pana la 70 de metri iar in oricare din aceste situatii, sansele pt o redresare a autovehiculului si evitarea unui accident scad pana la 0.

Indicatorul de uzura maxima reprezinta limita la care profilul anvelopei mai are inaltime de doar 1.6 mm si schimbarea anvelopei este obligatorie prin lege, in caz contrar in cazul unei verificari a organelor competente conducatorul auto va fi amendat comform legislatiei in vigoare.

· Anvelope de iarna/all-season(vara-iarna)?

Cand vine vorba de anotimpul rece (temperaturile exterioare scad sub 7 grade Celsius) utilizarea anvelopelor de iarna devine un lucru necesar pt orice conducator auto care tine la siguranta sa si a pasagerilor sai.

In ultimii ani, din comoditatea de a nu mai schimba cauciucurile in fiecare sezon cu unele dedicate(de vara sau de iarna) si din diverse alte motive multi soferi prefera sa achizitioneze asa numitele cauciucuri ”all seasons” sau ”vara-iarna”. O simpla intrebare o sa va puna pe ganduri si o sa va faca sa realizati ca o anvelopa nu poate sa fie buna intr-un interval de temperaturi cuprins intre -30 si +40 de grade Celsius. Credeti ca este posibil sa va gasiti o vestimentatie care sa o purtati atat iarna cat si vara? Acelasi rationament se aplica si anvelopelor, nu poti  ”purta” ceva iarna dar si vara pt ca iarna o sa iti fie frig  iar vara cald. Drept dovata marii producatori de anvelope recomanda utilizarea de anvelope dedicate (in sezonul cald, anvelope de vara iar in cel rece anvelope de iarna). De asemenea, mai jos puteti observa un test de franare efectuat pe trei tipuri a cate doua  autovehicule identice singura diferenta fiind anvelopele, unul avand anvelope all-season iar celalalt anvelope dedicate de iarna, iar rezultatele vorbesc de la sine.