Definirea combustibililor

Prin definitie un combustibil este o substanta care printr-o reactie chimica de oxidare permite eliberarea energiei stocate in interiorul acesteia. Aceasta definitie se aplica si combustibililor folositi in industria autovehiculelor rutiere deoarece prin arderea diferitelor tipuri de combustibili energia termica este transformata in energie mecanica. Desi in era contemporana autovehiculele tind sa foloseasca si alte surse de energie, majoritatea acestora inca folosesc ca sursa de propulsie motorul cu ardere interna.

Clasificarea combustibililor folositi in industria autovehiculelor rutiere

Principalele tipuri de combustibili folositi pentru functionarea motorului cu ardere interna sunt urmatoarele:

  • Benzina – Folosita in motoarele cu aprindere prin scanteie(motoare cu ciclu termodinamic Otto); obtinuta prin rafinarea petrolului si imbogatirea acestuia cu difersi compusi pentru a-i imbunatatii proprietatile de ardere. Caracterizata in principal de cifra octanica, indicator care creste direct proportional cu calitatea acesteia. (Pentru autovehicule conventionale se foloseste benzina cu cifra octanica 95, 98 sau 100; Pentru autovehiculele preparate special pentru competitii sportive este folosita benzina speciala cu cifra octanica 110-115 pentru cresterea permantelor autovehiculului).
  • Motorina – Folosita ca sursa de energie in motoarele cu aprindere prin compresie(motoare cu ciclu termodinamic Diesel); obtinuta prin rafinarea petrolului iar caracteristica principala care reflecta calitatea si rezistenta la autoaprindere a acesteia este cifra cetanica (motorina normala gasita in majoritatea benzinariilor are cifra cetanica 51, motorina premium are cifra cetanica in jurul valorii 55.
  • GPL (Gaz Petrolier Lichefiat) – Utilizat ca si sursa de energie mai ieftina in locul benzinei (in motoarele cu aprindere prin scanteie) sau in locul motorinei (in procesele de ardere in cadrul motoarelor cu aprindere prin compresie). Este obtinut prin lichefierea gazelor naturale extrase deodata cu petrolul din zacaminte subterane.
  • Etanolul (E85) – Substanta chimica obtinuta din alcool (se mai numeste si alcool etilic) care se poate obtine prin diferite procese de sinteza sau in cele mai multe dintre cazuri prin fermentatia zaharurilor sau a amidonului. Folosirea acestuia in autovehiculele rutiere care folosesc motoare cu aprindere prin scanteie incepe sa fie din ce in ce mai pronuntata datorita emisiilor poluante mai scazute si a pretului care de asemenea este mai scazut cu mai bine de o treime fata de pretul benzinei standard.
  • Bio-Diesel – Combustibil alternativ pentru motoarele cu aprindere prin compresie. Obtinut in principal din utilizarea uleiurilor vegetale din pacura, palmier, etc sau prin reciclarea si filtrarea uleiurilor uzate (ulei de bucatarie folosit) care astfel vor fi comercializate la pret redus si reutilizate.

Procesul de ardere din cadrul motorului cu ardere interna

In cazul utilizarii cobustibililor in motoarele cu ardere interna pentru ca reactia chimica de transformare a combustibilului in energie termica sa aiba loc este necesar ca si alte substante sa participe. Din acest considerent, pentru ca reactia chimica sa aiba loc aditional, combustibilului din procesul de ardere se va introduce si o cantitate de oxigen provenit din aerul atmosferic.

Amestecul de aer-combustibil sa va face prin intermediul sistemului de alimentare (prin injectie de combustibil sau carburator) dupa asa numitul raport stoechiometric care are valoarea de 14.7 : 1 pentru motoarele cu aprindere prin scanteie si 14.5 : 1 pentru motoarele cu aprindere prin compresie; adica, la fiecare 14.7 parti de aer se va introduce o parte de combustibil in cazul motoarelor cu aprindere prin scanteie, respectiv la fiecare 14.5 parti de aer se va introduce o parte de combustibil. Respectarea acestor valori va asigura functionarea corespunzatoare a motorului precum si performante sporite.

Orice deviatie inferioara valorilor mai sus mentionate semnifica un amestec bogat in combustibil lucru ce va avea ca si consecinte consumul crescut de carburant, depuneri de funingine si calamina in interiorul motorului si pe sistemul de evacuare (esapament) in cazul motoarelor cu aprindere prin compresie, contaminarea si pierderea proprietatilor uleiului implicit uzuri crescute ale motorului dar si performante scazute.

Pe de alta parte orice deviatie superioara valorilor mai sus mentionate atrage dupa sine probleme ca supraincalzirea si posibila deformatie a supapelor, performante scazute, precum si scaderea proprietatilor si imbatranirea prematura a filmului de lubrifiant dintre piese de miscare lucru care se va traduce in uzuri crescute in interiorul motorului.

Pentru a va asigura ca raportul de aer-combustibil este mereu in intervalul optim este recomandata schimbarea periodica a filtrului de aer si combustibil (maxim 15 000 de kilometri) iar in cazul inlocuirii diferitelor piese din cadrul sistemului de alimentare (carburator, etc) setarea amestecului sa fie facut dupa specificatiile corespunzatoare fiecarui autovehicul in parte.

Stiati ca…

Un filtru de combustibil neinlocuit la timp nu va permite fluxul necesar de combustibil pentru functionarea in parametrii optimi lucru care va duce la rularea motorului in conditii de amestec sarac (cu prea putin combustibil) de asemenea, un filtru de aer neinlocuit la timp va atrage dupa sine incapacitatea motorul de a aspira aerul implicit rularea motorului in conditii de amestec bogat (prea mult combustibil).

 

 

Mituri privind combustibili, performanta motorului, consumul de combustibil

  • Carburantii Premium cresc performanta motorului, curata injectoarele si imbunatatesc consumul de combustibil. FALS – Chiar daca teoretic carburantii premium au capacitati superioare de ardere daca motorul nu a fost setat pentru folosirea carburantilor premium acesta nu va “sti” ca foloseste carburanti superiori si nu va profita de puterea de ardere a acestora. De asemenea pentru curatarea injectoarelor se va folosi o masinarie cu ultra-sunete specializata pentru asemenea operatii. Iar daca vorbim de consumul de carburant, acestia nu vor reusi sa rezolve nici acest aspect deoarece cantitatea de combustibil utilizat este predefinit de constructorul autovehiculului indiferent de calitatea carburantului.
  • Adaugarea aditivilor in benzina pentru cresterea cifrei octanice si cresterea performantelor. FALS – Asemanator cazului folosirii carburantilor premium, adaugarea aditivilor in benzina nu va avea impact asupra performatei autovehiculului deoarece acesta nu este setat pentru a beneficia de ”ajutorul” acestora. De asemenea, multe dintre aceste produse ”minune” nici macar nu isi face treaba de a creste indicele octanic deci este recomandat sa nu cheluiti banii pe asemenea produse.
  • Conversia masinilor cu aprindere prin scanteie pentru folosirea GPL (gaz petrolier lichefiat) duce la distrugerea motorului. GRESIT – Generatiile actuale de instalatii GPL sunt foarte bine calibrate si gandite astfel incat motorul dumneavoastra sa nu sufere de uzuri accentuate sau daune.
  • Condusul autovehiculului la turatii sub 2000 de rpm reduce consumul de carburant. EXTREM DE GRESIT – acest stil de condus nu va reduce consumul de carburant in schimb va cauza depuneri in interiorul motorului dar si pe diferitele anexe ale motorului (turbina, evacuare, EGR, etc) lucru care va duce la distrugerea acestora. Indicat este ca doar in timpul perioadei de incalzire turatiile sa nu fie mai mari de 2000 de rotatii pe minut; dupa incalzirea motorului schimbarea in treapta superioara sa se execute in jurul valorii 2500 rpm in cazul motoarelor cu aprindere prin compresie si 3000 rpm pentru motoarele cu aprindere prin scanteie. In schimb, cea mai buna metoda pentru micsorarea consumului de carburant este prin actionarea liniara, treptata si lenta a pedalei de acceleratie, astfel fara bruscari ale pedalei de acceleratie motorul nu este in sarcina deci cantitatea de combustibil consumata este foarte mica.
  • Folosirea treptei a V-a de viteza foarte des reduce consumul de carburant. GRESIT – deoarece, ca si la puctul anterior calculatorul de motor va introduce benzina in functie de sarcina si nu de treapta de viteza in care se afla masina. Din potriva, consumul de carburant ar putea creste in situatia in care motorul este mult subturat.
  • Eliminarea sistemului de evacuare creste performantele autovehiculului. GRESIT – eliminarea sistemelor de epurare a gazelor de evacuare nu va face decat sa creasca nivelele de noxe emise de autovehiculul dumneavoastra, sa creasca nivelul de zgomot pana la nivele deranjante, consumul de carburant va creste sesizabil.

 

 

 

Diesel sau Benzina?

 

Motor cu aprindere prin scanteie(Otto) Motor cu aprindere prin compresie(Diesel)
Pret de achizitie +
Costuri consumabile (Pret kit distributie, Filtre, Uleiuri) +
Consum redus de combustibil +
Fiabilitate +
Pret auxiliare motor(Turbina, Egr, etc) +
Pret piese motor +
Favorabil pentru condus preponderent in medii urbane +
Favorabil pentru condus in regim extra-urban +
Rulare silentioasa +
Vibratii reduse in interiorul autovehiculului +
Cuplu la turatii joase +
Putere la turatii joase +

 

In tabelul de mai sus aveti prezentate punctele slabe dar si punctele forte ale celor doua tipuri de motorizari. Cand ne referim la pretul de achizitie al unui autovehicul (nou sau la mana a doua), pretul masinilor diesel  este mereu mai mare decat al celor pe benzina si asta din doua considerente:

  • Masinile diesel sunt mai economice cand vine vorba de consumul de carburant deci automat preferate de majoritatea consumatorilor (cerere mare deci pret crescut)
  • Iar al doilea motiv este faptul ca piesele unui motor diesel sunt facute sa reziste unor presiuni si solicitari mai mari ceea ce le face mai greu de produs implicit pretul crescut al acestora.

Un alt punct de vedere luat in considerare este costul intretinerii si pretul consumabilelor fiecarei dintre cele doua motoare. Aceasta batalie este castigata de motorul pe benzina datorita faptului ca are un design mult mai compact cu mai putine piese auxiliare motorului. De asemenea, din acelasi motiv al simplitatii design-ului dintr-un motor pe benzina acesta castiga si din punct de vedere al fiabilitatii (piese mai putine, mai putine lucruri care se pot defecta).

 

Din cauza regimului foarte lent de incalzire al motorului (ajunge greu la temperatura optima de functionare) si a fumului negru pe care orice motor diesel il scoate, motoarele cu aprindere prin compresie nu sunt recomandate pentru condus preponderent urban. In caz contrar, acestea vor suferii uzuri pronuntate si depuneri de funingine in interiorul auxiliarelor motorului (turbina, egr, filtru de particule, evacuare) fapt pentru care motoarele pe benzina castiga din nou. Insa, cand vine vorba de condusul extra-urban, motoarele Diesel castiga batalia detasat datorita performantelor (cuplu si putere) disponibile in turatii joase fapt ce le face perfecte pentru depasiri si deplasare la viteze mari dar toate acestea cu un consum redus de combustibil.

Pe scurt, la alegerea dintre un autovehicul cu motorizare diesel si unul cu o motorizare pe benzina trebuie luati in calcul urmatorii doi factori:

  • Regimul in care veti circula preponderent. Daca circulati des in regim extra-urban (autostrada, drumuri expres, drumuri europene, etc) un motor diesel va fi perfect. Insa daca majoritatea calatoriilor dumneavoastra nu depasesc limitele orasului atunci orientativa spre o motorizare pe benzina.
  • Numarul de km parcursi anual. Daca circulati mai mult de 30 000 de kilometrii pe an atunci o motorizare diesel va va asigura ca banii care altfel i-ati cheltuii pe combustibil raman in buzunarul dumneavoastra. Insa daca nu atingeti acest numar de kilometri, atunci este recomandat sa va orientati spre o motorizare pe benzina deoarece costul de achizitie mare si costul intretinere la fel de mare al unui motor diesel nu va fi amortizat din economia de carburant pe care v-ar fi oferit-o un motor diesel.