Scurt istoric

Inca de la primele modele de autovehicule, filtrarea aerului si a combustibilului utilizat de motor a pus probleme serioase referitoare la fiabilitatea si durabilitatea motoarelor din acea vreme. Din acest motiv, utilizarea unui material care sa filtreze aerul si combustibilul folosit de motor a devenit un lucru vital, iar implementarea acestor sisteme a inceput. In scurt timp, constructorii de autovehicule au realizat ca filtrarea combustibilului si a aerului nu este de ajuns, iar implementarea filtrelor de ulei a sosit ca solutie pentru cresterea fiabilitatii motoarelor.

Rolul si clasificarea filtrelor

Fiecare dintre filtrele din dotarea autovehiculului dumneavoastra au un rol pe cat de simplu pe atat de important in mentinerea motorului si subansamblelor acestuia in parametrii optimi de functionare.

Filtrul de aer

Caracteristica si rolul acestuia este de forma o “bariera” care sa opreasca particulele de praf, impuritati si chiar obiecte de mari dimesiuni ca criblura sau insecte care altfel ar deteriora prematur sau chiar distruge motorul autovehiculului pe care il conduceti.

Materialul preponderent din constructia unui filtru de aer este hartia. Aceasta, suprapusa in mai multe straturi de porozitate, densitate si structura diferita  care va mentine motorul dumneavoastra in parametrii optimi.

 

 

Filtrul de ulei

Spre deosebire de filtrul de aer care blocheaza diversi agenti exteriori si previne deteriorarea motorului, filtru de ulei protejeaza motorul impotriva particulelor metalice dar si a rezidurilor provenite din procesul de combustie ca cenusa si calamina. Practic, acesta are grija ca in timpul procesului de ungere a motorului, inainte ca uleiul sa fie aspirat de pompa de ulei sa blocheze micile particule de metal (de ordinul sutimilor de milimetru) rezultate din frecarile interne din timpul functionarii precum si alte impuritati care altfel ar duce la uzura accelerata a motorului.

Materialul care sta la baza unui filtru de ulei este asemanator cu cel al unui filtru de aer, insa, in cazul filtrului de ulei straturile de hartie sunt realizate dintr-o densitate mai mica avand nevoie sa fie mai permisive datorita vascozitatii crescute a uleiului. O alta diferenta o constituie faptul ca materialul filtrant este capsulat in cadrul unei carcase metalice in care se va realiza un circuit de ulei (vezi figura de mai jos).

Filtrul de combustibil

Rolul acestuia este unul destul de simplu, dar la fel de important ca orice alt filtru cu care masina dumneavoastra se mentine tanara. Filtrul de combustibil previne ca orice particula mai mare de 8 microni (in cazul masinilor pe carburatie) sau mai mica de 4 microni (in cazul masinilor cu injectie electronica) sa intre in sistemul de alimentare si motor.

 

Filtrul de habitaclu (de polen)

Daca toate filtrele de pe masina protejeaza motorul si sanatatea acestuia, filtrul de habitaclu are rolul de a proteja sanatatea si confortul dumneavoastra. Acesta, purifica aerul ventilat in interiorul masinii de agenti ca: praf, gaze de esapament si polen care pot declansa o reactie alergica cu simptome asemanatoare unei raceli (lacrimarea ochilor, stranut, stare de oboseala generala).

Stiati ca? Simptomele  cauzate de un filtru de habitaclu neschimbat la timp ( prezentate mai sus ) sporesc riscul unui accident rutier cu 30%.

De asemenea, filtrele de habitaclu sunt de doua tipuri, diferenta fiind materialele  componente:

  • Filtrul de habitaclu standard- facut din hartie asemanatoare filtrului de aer folosit la motor, cu rolul de a preveni patrunderea prafului si a altor impuritati mici in interiorul masinii.
  • Filtru de habitaclu imbogatit cu carbon activ – care pe langa rolul de filtrare, este capabil sa neutralizeze chiar si gazele toxice de esapament provenite de la traficul inconjurator precum si alti agenti daunatori sanatatii dumneavoastra.

Perioada de utilizare & Daune cauzate de neinlocuirea filtrelor la timp

 

Filtrul de aer

Perioada si numarul kilometri de-a lungul carora poate fi utilizat un filtru de aer poate varia in functie de autovehicul si este necesar a se consulta carnetul de intretinere ( cartea autovehiculului ) pentru aflarea unui interval 100% corect. Insa, general vorbind este recomandat ca filtrul de aer sa fie schimbat dupa 15 000 de kilometri parcursi. De asemenea pentru a va asigura ca autovehiculul dumneavoastra respira doar aer curat este indicat ca la 7000-8000 de km filtrul de aer sa fie curatat cu aer comprimat si remontat.

Stiati ca? Un filtru de aer aduna in componeta sa pana la 1 kg de praf de-a lungul a 30 000 de km.

Posibile daune si probleme cauzate de un filtru de aer neschimbat la timp:

  • Distrugerea turbinei sau avarierea acesteia. Un filtru vechi sau de proasta calitate poate permite patrunderea prafului si a altor impuritati in traseul de admisie iar paletii turbinei rotindu-se la peste 100 000 de rotatii pe minut intrand in contact cu acestea se deterioreaza rapid ducand la distrugerea acestora si implicit turbinei (vezi imaginea alaturata)

 

  • Performante scazute ale autovehiculului & Cresterea consumului de combustibil. Amestecul aer-carburant este precalculat in functie sarcina motorului, iar calculatorul acestuia va fi obligat ca in lipsa de suficient aer(un filtru vechi, plin de impuritati) sa compenseze cu mai mult combustibil pentru a raspunde face fata cerintelor de putere.

 

  • Daune cauzate de patrunderea impuritatilor in motor.

Filtrul de ulei

La fel ca pentru orice alt consumabil, cand vine vorba de schimbul filtrului de ulei este recomandat ca informatiile sa fie luate din carnetul de intratinere al autovehiculului pentru respectarea recomandarilor producatorului. Insa, pentru majoritatea autovehiculelor schimbul filtrului de ulei se executa simultan cu schimbarea uleiului la maxim 15 000 de km.

Stiati ca? Schimbarea uleiului si filtrului de ulei in acelasi timp este recomandat deoarece un ulei nou pe langa dozele de aditivi care au ca rol protectia motorului mai are in compozitie si un agent curatator cu scopul principal curatarea depunerilor din interiorul motorului. Insa, neschimbarea filtrului de ulei simultan cu uleiul face ca agentul curatator sa curete o parte din filtru de ulei si nu motorul , permitand acumularea de depuneri in interiorul acestuia.

Posibile daune si probleme cauzate de un filtru de ulei neschimbat la timp:

  • Scaderea presiunii de ulei sub cea recomandata de producator lucru care poate duce la o lubrifiere necorespunzatoare a pieselor in miscare deci frecari mai pronuntate cu un ritm alert de uzura.
  • Uzura prematura a pompei de ulei, deoarece aceasta este fortata sa aspire uleiul printr-un filtru care a ajuns la capacitatea lui maxima de acumulare limitand debitul de ulei care trece prin acesta.
  • Dislocarea de bucati metalice sau chiar ruperea materialului filtrant din interiorul filtrului poate duce la blocarea pompei de ulei implicit intreruperea lubrifierii motorului.

Stiati ca? Frecarile si uzura interna a motorului este accelerata de pana la 7 ori atunci cand acesta functioneaza fara ulei, implicit performanta motorului.

 

Filtrul de combustibil

Uzual,  schimbarea acestuia se face in acelasi interval de kilometri ca si restul filtrelor, o data la 15 000 de kilometri parcursi.

Posibile daune si probleme cauzate de un filtru de combustibil neschimbat la timp:

  • Uzura pompei de combustibil: un filtru vechi nu are capacitatea de filtrare corespunzatoare, astfel permite impuritatilor sa intre in sistemul de alimentare.
  • Avand capacitatea de filtrare scazuta, particulele ajunse in sistemul de alimentare raman blocate in injectoare, in unele cazuri blocandu-le sau chiar ducand la uzura acestora.
  • Performante scazute, relanti zgomotos, vibratii in interiorul masinii implicit confort scazut
  • Consum de combustibil crescut

 

Filtrul de habitaclu

Daca fiecare dintre filtrele din dotarea autovehiculului protejau motorul, acesta are grija ca dumneavoastra sa aveti o calatorie placuta, fara mirosuri neplacute intr-un confort maxim. Chiar daca schimbarea filtrului de habitaclu este recomandata a se face la fiecare 20 000 de km datorita pretului relativ mic este indicat ca acesta sa se inlocuiasca la fiecare 15 000 de km deodata cu restul filtrelor.

Probleme cauzate de un filtru de habitaclu neschimbat la timp:

  • La pornirea ventilatiei pe timp de vreme ploioasa parbrizul si geamurile laterale aburesc micsorand radical vizibilitatea.
  • Mirosuri neplacute cauzatoare de tuse, dureri de cap, senzatie de nas infundat si stare de oboseala
  • Declansarea de crize persoanelor care sufera de astm si alte afectiuni respiratorii

Concluzii:

  • Cumparati doar filtre de origine sau de calitate superioara si evitati sa cumparati produse ieftine, probabilitatea ca acestea sa fie contrafacute este foarte mare.
  • Filtrele, uleiul si consumabilele contrafacute nu satisfac cerintele impuse de producator si pot produce daune insemnate motorului.
  • Se recomanda ca la maxim 15 000 de km sau chiar mai repede in unele cazuri (a se consulta manualul de intretinere a autovehiculului pentru o valoare exacta) sa se execute schimbul tuturor filtrelor precum si a uleiului.
  • Desi nu este o operatiune dificila, schimbarea filtrelor si a uleiului trebuie facuta de un mecanic experimentat intr-un atelier specializat.

Articole care te-ar putea interesa  ,, Clasificarea combustibililor ” , ,, Uleiurile de motor si rolul acestora ”