Scoala de soferi DC Autorom va pune la dispozitie un scurt material despre martorii de bord si semnificatia acestora.

  • Ce este un martor de bord?

Martorii de bord sunt acele iconite sub diferite forme care se regasesc in bordul autovehiculului pe care il conduci. Prin aprinderea unui martor de bord se anunta o problema aparuta la autovehicul. Acestia se intalnesc sub diferite forme si culori, culoarea acestora dand in unele cazuri gravitatea problemei.

Martorii de culoare roșie – sunt martori care ne informeaza cu privire la defectiuni care ar putea pune in pericol viata conducatorului, pasagerilor si a celorlalti participanti la trafic. Se recomanda conducatorilor de autovehicule sa nu puna in miscare un autovehicul care are martori de culoare rosie aprinsi in bord.

Martorii de culoare portocalie – sunt martori care ne informeaza asupra unor defectiuni care nu sunt la fel de periculoase ca cele semnalizate cu martori rosii. Daca martorii rosii reprezinta probleme evidente la sistemul de franare / directie, cei pe font galben ne informeaza asupra unor probleme la motor, la sistemul de servodirectie, la cantitatea de combustibil din rezervor etc.

Martorii verzi – sunt martori de informare, acestia au rolul de a transmite conducatorului auto o informare in momentul in care sunt utilizati.

1. EPC (Electronic Power Control) – in multe din cazuri acesta indica o problema la sistemul de accelerare al autovehiculului. Daca in dotarile acesteia intra si ESP-ul (Electronic Stability Program – un sistem care mentine stabilitatea si manevrabilitatea autovehiculului in cazul unui posibil derapaj) se poate ca acesta sa fie dezactivat automat, in acelasi timp se va aprinde si martorul ESP. EPC-ul poate semnaliza si probleme ale sistemului de iluminare, cum ar fi faruri sau stopuri arse.

2.Probleme la baterie sau alternator – acest martor se va aprinde intotdeauna la pornirea motorului, insa daca dupa cateva secunde nu se va stinge acest lucru poate sugera probleme la baterie, alternator sau chiar probleme la un cablu de legatura. Daca acesta ramane aprins in bord riscati sa ramaneti fara curent. In acest caz este indicat sa mergeti la un atelire specializat pentru o diagnosticare completa a sistemului electric.

 3.Ulei de motor  (Engine Oile Level) – acest martor poate indica mai multe probleme la ulei cum ar fi: temperatura uleiului din motor poate fi prea ridicata, nivelul acestuia poate fi prea scazut, de asemenea presiunea uleuiului poate fi prea mica. Aceasta problema necesita atentie imediata, este recomandat sa opriti in cel mai scurt timp posibil si sa reporniti motorul dupa ce ati facut o diagnosticare a instalatiei de ungere.

4.Faza lunga pornita – acest martor ramane apris pe toata durata de activitate a luminilor.

5.Stopuri de ceata spate pornite – se va aprinde in momentul in care stopurile de ceata spate vor fi pornite.

6.Probleme la servodirectie  – in cazul activarii acestui martor recomandata este verificarea nivelului de ulei de servodirectie. In cazul in care nivelul este scazut, acesta trebuie completat cat mai repede. Daca problema nu se remediaza se recomanda o vizita la service.

 7.Probleme la motor sau la noxe – fiind cunoscut si sub denumirea de „check engine” acest martor se activeaza in momentul in care este detectata o problema la sonda lambda, convertorul catalitic, bujii sau alte componente ale mortorului. Recomandat in acest caz este o diagnoza complexa pentru a putea detecta problema existenta.

 8.Probleme la sistemul de racire (Engine Cooling System) – mai exact acest martor indica o supraincalzire la motor. O prima cauza ar putea fi pierderea lichidului de racire. In acest caz este recomandata oprirea, solutionarea problemei si apoi continuarea deplasarii.

9. Semnalizare in functiune – acest martor indica directia in care se semnalizeaza si este insotit de un semnal acustic intermitent. In cazul in care un bec de semnalizare este ars, ritmul auditiv al semnalului va creste. Acest martor este unul de natura informativa, fiind de culoare verde.

 

10. Airbag – acest martor de bord se aprinde in momentul in care fie airbag-ul este dezactivat, fie acesta nu functioneaza corespunzator. Ca o urmare a cazului in care acesta nu functioneaza corespunzator, poate fi declansarea fara motiv, sau in caz de accident posibilitatea ca acesta sa nu se deschida.

11. Placute de frana uzate (Brake Pad Monitoring) – acest martor indica faptul ca placutele de frana sunt uzate caz in care necesita inlocuire. O alta posibilitate a aprinderii acestui martor o poate cauza si defectarea senzorului dedicat. Nu trebuie exclusa nici o potentiala problema a nivelului lichidului de franare.

12. Sistemul de franare (Brake System) – acest martor se aprinde in momentul in care frana de mana este cuplata, dar poate avertiza si o problema la sistemul de franare, in acest caz este recomadata imobilizarea autovehiculuilui pana la remedierea problemei.

13. Martorul centurii de siguranta (Seat Belt Buckles) – se activeaza in momentul in care soferul sau pasagerul din fata nu are centura de siguranta cuplata in momentul mersului. Acest semnal este insotit de unul acustic, dezactivat in momentul cuplarii centurii.

14. Nivel scazut al combustibilului din rezervor (Low fuel level) – in functie de modelul autovehiculului, acest martor avertizeaza ca au mai ramas aproximativ 5 – 10 litrii de combustibil. In acest caz se recomanda alimentarea cat mai repede a autovehiculului.

16. Luminile de intalnire  (Faza scurta pornita)

17. Presiune scazuta in anvelope (Tyre Pressure Monitoring System) – acest martor transmite ca una dintre anvelope are presiunea sub nivelul recomandat.

Facebook DC Autorom
Instagram DC Autorom