Rolul sistemului de suspensie

Sistemul de suspensie este un mecanism care face legatura dintre rotile autovehiculului cu caroseria acestuia. Acesta are un rol indispensabil pentru o conduita buna si in conditii de siguranta a oricarui autovehicul deoarece izoleaza fortele (cauzate de trecerea peste imperfectiunile drumului) transmise catre autovehicul in timpul rularii.

Roluri principale ale sistemului de suspensie:

  • Mentine contactul permanent a pneurilor autovhiculului cu suprafata de rulare
  • Asigura trecerea peste neregularitatile solului in conditii de siguranta
  • Amortizeaza socurile cauzate de imperfectiunile suprafetei de rulare implicit asigura confortul in timpul rularii
  • Izoleaza cabina autovehiculului de zgomotele datorate frecarii pneurilor cu suprafata de rulare.

Constructia sistemului de suspensie si elementele componente acestuia

General vorbind, indiferent de tipul sistemului de suspensie sau de tipul autovehiculului pe care este montat toate sistemele de suspensie au ca parti componente trei elemente:

  • element elastic care poate fi un arc elicoidal sau foi de arc – acesta fiin un factor important in obtinerea si mentinerea coeficientuli  ,, garda sol’’  a autovehiculului si acumuleaza energia disipata la trecerea peste denivelari urmand ca aceasta sa fie eliberata la destinderea acestuia.
  • element de amortizare de cele mai multe ori un amortizor – cu rolul principal de a controla destinderea / oscilatia arcului pastrand astfel un comportament controlabil al autovehiculului la trecerea peste denivelari
  • diverse bucse de cauciuc – elemente izolatoare cu rol de a diminua zgomotele cauzate de frecarea la contactul pneului cu suprafata de rulare.

In cadrul unui sistem de suspensie ansamblul amortizor – arc elicoidal lucreaza ca un intreg. Astfel arcul preia forta exercitata de neregularitatile solului asupra rotii si se compreseaza; Pentru ca intreaga forta de reactiune de la destinderea arcului sa nu introduca instabilitatea in comportamentul autovehiculului amortizorul controleaza destinderea acestuia. Datorita acestei miscari controlate a mecanismului de suspensie autovehiculul isi mentine tinuta de drum chiar si la trecerea peste diferite obstacole / denivelari.

De asemenea pe langa aceste trei componente sistemul de suspensie mai dispune si de un mecanism auxiliar numit mecanism anti-ruliu care este o legatura elastica intre doua roti aflate pe aceeasi punte. Acesta are rolul de a limita miscarea pe verticala a unei roti in raport cu cealalta astfel limitand ruliul autovehiculului cand acesta este intr-un viraj. Informativ – miscarea de ruliu este reprezentata de inclinarea autovehiculului in jurul axei longitudinale (de-a lungul acestuia).

Mecanism antiruliu format din bara antiruliu si bielete antiruliu

Principalele tipuri de suspensie utizilizate pe autovehiculele contemporane

Pentru autovehiculele conventionale se folosesc trei tipuri principale de suspensie:

  • MacPherson – Cea mai des intalnita solutie de suspensie folosita pe autovehiculele de serie datorita design-ului simplist, numarului redus de piese componente precum si a fiabilitatii acestuia. Este formata dintr-o singura bascula care permite miscarea de translatie (sus-jos) a rotii, aceasta este fixata de caroserie / sasiu prin intermediul a doua bucse de cauciuc incorporate in interiorul acesteia. De asemenea, pentru amortizarea socurilor si mentinerea stabilitatii in curbe ansamblu amortizor – arc elicoidal este montat in partea de jos direct de portfuzeta iar in partea de sus realizand legatura portfuzetei implicit a rotii cu caroseria. Un alt dispozitiv care imbunatateste comportamentul dinamic al autovehiculului in curbe este ansamblul antiruliu format din bara antiruliu si bieleta antiruliu datorita conexiunii elastice dintre rotile aceleiasi punti.

  • Double Wishbone (brate de suspensie tip A) – Un tip de suspensie superior din punct de vedere al capacitatilor dinamice. Spre deosebire de sistemul conventional MacPherson acesta foloseste o bascula superioara (brat tip A) aditionala celei inferioare, prin aceasta roata ramane in pozitie verticala chiar si in conditii de solicitari laterale extreme, fapt ce constituie un avantaj major in fata suspensiei de tip MacPherson. Aceasta solutie constructiva este predominant folosita in industria autovehiculelor rutiere cu performante dinamice ridicate in care controlul precis al suspensiei implicit al pozitiei rotilor este un factor de o importanta sporita in comportamentul autovehiculului in conditii de rulare la viteze mari in viraje.

  • MultiLink – Dupa cum spune si denumirea acestui sistem ne este sugerat faptul ca legatura dintre portfuzeta si sasiu este realizata cu ajutorul mai multor legaturi  (link – legatura in limba engleza). Acesta este un sistem mai avansat chiar si fata de cel Double Wishbone deoarece desi foloseste acelasi principiu (doua bascule, una superioara respectiv inferioara) insa acesta imparte bascula superioara in doua brate independente lucru care permite miscarea mai precisa a rotii. Fiind un sistem performant si din punct de vedere al confortului dar si din punct de vedere al comportamentului dinamic acesta este des utilizat pe autovehiculele din gama premium – de lux.

In final, la achizitionarea unei masini ar trebui tinut cont si de tipul suspensiei precum, de avantajele / dezavantajele pe care le are oricare dintre tipurile de suspensie dar si de intrebuintarea autovehiculului.

Pe scurt, suspensia de tip MacPherson castiga prin simplitate si prin numarul redus de piese lucru care duce la intretinerea foarte ieftina si o fiabilitate crescuta insa pierde teren pe partea de performante dinamice si stabilitate (nu veti sesiza nicioda aceste lucruri daca aveti un stil normal de condus).

Cand vine vorba de suspensia Double WishBone, aceasta castiga la partea de perfomante dinamice si stabilitate insa pierde teren deoarece este mai scumpa decat rivala MacPherson atunci cand vorbim despre costuri de intretinere iar din acest motiv ramane o alternativa doar pentru autovehiculele performante ridicate (autovehicule sport sau super-masini).

Ultima dar nu cea din urma, suspensia MultiLink castiga detasat la capitolul performante dinamice, manevrabilitate si confort insa datorita complexitatii, costurilor de intretinere ridicate si a multitudinii pieselor componente aceasta pierde teren fiind folosita doar in cazul autovehiculelor premium.

Principalele defectiuni ale sistemului de suspensie si riscurile impuse de acestea

Fiind singura legatura dintre roti si autovehiculul pe care il conduceti sistemul de suspensie are un rol crucial in siguranta si confortul dumneavoastra iar diverse defectiuni pot duce la instabilitatea precum si la pierderea controlului asupra autovehiculului.

In general, defectiunile precum si uzura excesiva a elementelor din componenta sistemului de suspensie se manifesta prin diferite zgomote metalice la trecerea peste denivelari sau gropi (asa numitele scartaituri, cloncaneli, batai, lovituri) sau prin miscari incontrolabile in timpul miscarii (senzatia de ”barca” adica masina se balaseaza  excesiv stanga – dreapta (miscare de ruliu) in viraje iar la franari – accelerari aceasta se inclina mult in fata respectiv spate (miscare de tangaj)). La intalnirea oricarui dintre simptomele de mai sus este recomandata consultarea unui specialist, diagnosticarea si inlocuirea piesei uzate. Testarea totala a mecanismului de suspensie – directie va fi efectuata pe un banc special de probe care va misca roata in toate directile posibile si va analiza gradul de libertate pe care il are fiecare subansamblu. De asemenea testarea se poate face si de un specialist cu experienta care va solicita fiecare dintre legaturile rotii cu caroseria (diverse bucse sau pivoti ) va analiza gradul de uzura a fiecarei componente si va decide care dintre acestea necesita schimbarea.

Daca diagnosticarea si inlocuirea unei piese uzate nu este o prioritate aceasta va duce la o uzura accelerata si a celorlalte piese din ansamblul mecanismului de suspensie implicit va atrage dupa sine costuri mai mari de reparatie. Insa cel mai important, va pune pe dumneavoastra, pasagerii dumneavoastra precum si ceilalti participanti la trafic intr-un pericol major.