Majoritatea proprietarilor de autovehicule rutiere acorda o importanta sporita pieselor ce necesita inlocuire si din acest motiv acestia se documenteaza, cauta, chiar fac compromisuri pentru a asigura autovehiculului doar piese de schimb de inalta calitate. Cu toate acestea, forte putini dintre acestia realizeaza importanta pe care o are uleiul in buna functionare a autovehiculului pe care il detin.

Rolul uleiului

In interiorul motorului,  unulei de calitate satisfice 5 cerinte esentiale:

  • Asigura ungerea/lubrifierea pieselor aflate in miscare si formeaza o pelicula microscopica (film de lubrifiant) care reduce frecarile. Multumita acestuia, viata motorului dumneavoastra este prelungita.
  • Raceste piesele cu care intra in contact. Chiar daca autovehiculul pe care il conduceti are un sistem separat care asigura mentinerea temperaturii optime in timpul rularii, piesele in miscare din interiorul motorului (ex. Pistoanele) sunt racite prin intermediul uleiului. La contactul dintre cele doua, uleiul (care se afla la aprox 90 de grade Celsius) va primi caldura degajata de piesele implicate direct in procesul de ardere( temperatura pistoanelor poate ajunge la aprox 260 de grade celsius).
  • Curata piesele implicate in procesul de ardere.Uleiul are grija ca depunerile chimice rezultate pe suprafetele segmentilor, cilindrilor si pistoanelor sa fie dizolvate astfel asigurand un proces de ardere eficient sporind performantele si marind durata de functionare a motorul.
  • Protejeaza suprafetele din interiorul motorului impotriva
  • In cazul distributiei variabile si a altor tehnologii (V-tec, VVT-i, etc) are rolul de agent de forta in actionarea diverselor sisteme din interiorul motorului.

Materiale aflate in compozitia uleiurilor

Desi rolurile pe care trebuie sa le indeplineasca uleiul sunt multiple si numeroase acesta este compus din 2 materiale principale:

  • Uleiuri de baza(aproximativ 80%), care poti fi clasificate in trei ramuri :
    • Uleiuri de baza minerale, rezultate din procesarea si rafinarea petrolului
    • Uleiuri de baza sintetice, acest tip de uleiuri sunt realizate prin diferite procedee chimice de sinteza
    • Uleiuri de baza Semi-Sintetice, care sunt o combinatie intre uleiurile sintetice si cele minerale
  • Aditivi (aproximativ 20%) care au in componenta diferiti agenti cu rol de curatare, antiuzura, anticoroziune, etc.

 

Astfel, din compunerea celor doua materiale principale rezultatul final este un ulei care va va proteja motorul asigurand toate cele cinci roluri principale pe care orice ulei trebuie sa le indeplineasca.

Clasificare si caracteristici

Orice ulei de motor este caracterizat de trei proprietati principale:

  • Onctuozitatea, proprietatea unui lichid de a adera la suprafetele metalice, fapt care duce la formarea unui film de lubrifiant micsorand astfel frecarile dintre piesele aflate in miscare. In cazul uleiurilor auto trebuie sa fie cat mai ridicata, asigurand astfel pastrarea fara intreruperi a filmului de lubrifiant asupra pieselor.
  • Vascozitateaeste proprietatea unui lichid de a se opune curgerii. Aceasta este masurata cu ajutorul unei bile de otel, cu o greutate predefinita, lasata sa cada libera printr-un tub plin cu ulei. Cu cat timpul pana aceasta atinge partea de jos a tubului cu atat vascozitatea uleiului este mai ridicata.

Producatorii de uleiuri inscriu valoarea vascozitatii uleiurilor pe ambalajul in care sunt stocatede verificat daca este o caracteristica important de verificat in momentul in care detii un parc auto.

  • Temperatura are o influenta majora in comportarea unui ulei in conditii diferite de temperatura. Practic, vascozitatea unui ulei va scadea(acesta va curge mai usor) cand temperatura va creste iar in cazul unor temperaturi scazute, vascozitatea va creste(acesta va curge mai greu).

Luand asta in considerare, in cazul unei porniri la rece cu temperaturi exterioare scazute, vascozitatea uleiului va creste(va curge greu, iar in unele cazuri poate ajunge pana la solidificare) fiind imposibil pentru pompa de ulei sa il aspire ducand la functionarea motorului fara lubrifiere (frecare uscata) implicit uzuri foarte mari.

Stiati ca? Cea mai proeminenta uzura a motorului este la pornirea acestuia si pe perioada de incalzire? Din aceasta cauza este recomandat ca turatia maxima pana motorul ajunge in temperatura optima de functionare(lichidul de racire ajuns la 90°C) sa nu depaseasca 2000-2300 de rot/min.

Din aceasta cauza, uleiurile pot fi clasificate in functie de vascozitate in doua grupe:

  • Ulei monograd, facut sa lucreze doar in zone cu temperaturiconstant, iar in caz contrar necesita schimbare in fiecare anotimp(ulei de vara sau ulei de iarna).

Notatia specifica care arata vascozitatea uleiului pentru un ulei monograd este reprezentata de numere, un numar mai mare inseamna o vascozitate marita implicit ulei care curge mai greu (Ex 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40 50 si 60. Indicii urmati de litera W (Winter) sunt inscrisi doar pe uleiurile de iarna)

  • Ulei multigrad, conceput special sa poata fi folosit atat pe parcursul sezonului rece dar si in sezonul cald oferind o protectie maxima motorului Acesta fiind uleiul folosit de majoritatea posesorilor de autovehicule.

Notatia specifica pentru un ulei multigrad este formata din doua numere cu litera W intre ele (ex: 5w40, 10w40, 15w30, etc). Prima cifra reprezentand vascozitatea pe care o are uleiul la temperatura de 0°C iar a doua, vascozitatea corespunzatoare temperaturii de 100°C. Astfel, uleiurile multigrad permit pornirea motorului cu o vascozitate a uleiului mica iar pe masura ce temperatura uleiului creste, vascozitatea creste, de asemenea oferind o protectie sporita impotriva uzurilor.

Alegerea uleiului potrivit

Alegerea uleiului folosit in motorul autovehiculul dumneavoastra este o este o decizie critica cu privirea la buna functionarea acestuia.

Principalul parametru de care trebuie tinut cont l-a alegerea unui ulei este climatul zonei in care va fi folosit preponderent autovehiculul, iar in tabelul alaturat aveti prezentate intervalele termice potrivite pentru fiecare dintre tipurile de ulei. Valorile vascozitatii potrivite pentru rulare in climatul Romaniei sunt: 0w40 sau 5w40sau in unele cazuri 10w30, 10w40.

Atentie! Pentru o determinare 100% corecta trebuie consultat manualul intretinere al autovehiculului deoarece, vascozitatea nu este singurul indicativ pt alegerea uleiului corespunzator autovehiculului dumneavoastra.

Stiati ca? De-a lungul unui schimb de ulei, unele motoare pot consuma chiar si un litru de ulei?

In medie 73% din masinile din Romania circula fara suficient ulei? Iar insuficienta uleiului poate conduce la uzura prematura a pieselor aflate in miscare implicit daune costisitoare?

Pentru a va asigura ca nu ajungeti in aceasta situatie este recomandat ca la fiecare 2000 de km parcursi sa se verifice nivelul de ulei si dupa caz sa il completati pana la limita maxima superioara fara sa o depasiti!

Interval de schimbare & probleme cauzate de depasirea acestuia

La fel ca pentru orice alt consumabil, este recomandata verificarea manualului de intretinere pentru determinarea intervalului de schimb al uleiului. Insa majoritatea autovehiculelor necesita schimbarea uleiului de la motor la fiecare 15 000 de kilometri parcursi. Atentie! Aceasta valoare poate varia in functie de tipul autovehiculului, de uzura motorului(un motor uzat va conduce la contaminarea uleiului cu substante toxice din procesul de ardere si ii va altera proprietatile) precum si stilul de condus(un stil de condus agresiv cu motorul utilizat preponderent la turatii inalte va necesita schimbarea uleiului mult mai devreme de limita normala).

Pe de alta parte, unele uleiuri ( de tip Long-Life) sunt concepute astfel incat sa necesite schimbarea doar la limita de 30 000 de km. Insa, acestea au fost create pentru utilizarea autovehiculului in conditii speciale(vehicule care circula majoritatea timpului pe autostrada pentru perioade lungi de timp, fara opriri dese). De asta,nu sunt recomandate pentru utilizarea normala si mai ales pentru cea de tip urban.

 

Depasirea limitei de schimbare a uleiului conduce la:

  • Scaderea proprietatilor de lubrifiere a uleiului implicit la uzuri ale motorului intr-un ritm mai alert
  • Crearea de depuneri in interiorul motorului
  • Imposibilitatea atingerii presiunii normale de functionare
  • Supraincalzirea diferitelor piese care altfel erau racite de ulei
  • Uzarea/distrugerea diferitelor componente sau subansamble pentru care lubrifierea este esentiala: Axe cu came, Tacheti Hidraulici, Turbo, etc

Concluzii:

  • Schimbati filtrul de ulei la fiecare schimbare a uleiului
  • La achizitie alegeti mereu un ulei de origine sau o firma recunoscuta
  • Atentiela alegerea tipului uleiului, vascozitatea si normele atribuite acestuia
  • Nu depasiti niciodata limita de 15 000 de km fara sa schimbati uleiul+filtrul de ulei
  • Inaintea montajului umpleti filtrul nou cu ulei pt a asigura lubrifierea in timpul primei porniri si evitarea rularii “uscata”.

Alte articole:

Sistemul de suspensie, Sistemul de franare, Clasificarea combustibililor, Anvelope-Generalitati, Filtrele autovehiculului si importanta acestora, Ambreiajul, Sistemul electric si Sitemul de incarcare